Eğitimde “batının doğusu” olmaktan kurtulalım artık

Milli Eğitim Bakanlığı’nın “PISA 2015 Ulusal Raporu”na göre ilimizin içinde bulunduğu Batı Karadeniz Bölgesi, “Fen, okuma becerileri, matematik” alanlarında “Batının doğusu”na düşüyor, evvelin “eğitim merkezi” Kastamonu’nun bugününe yazık…

İlimizde eğitim ve öğretimi geliştirmenin yollarını aramaya başlasak artık.

Ülkemizin de kurucuları arasında olduğu “Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı” (OECD) tarafından yapılan “Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı” (PISA), 2000 yılından itibaren üç yılda bir uluslararası ölçekte ülkelerin eğitim-öğretim karnelerini önlerine koyuyor, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) bu rapordan hareketle ulusal rapor hazırlıyor…

PISA 2015 uygulaması, 35’i OECD üyesi olmak üzere 72 ülke ve ekonomideki yaklaşık 29 milyon öğrenciyi temsilen 540 bine yakın öğrencinin katılımıyla 2015 yılı içerisinde gerçekleştirildi.

Ülkemizin “fen, okuma becerileri, matematik” alanlarında haritada yerini bulamayacağımız kabile devletlerinin ardında kalması “ulusal” bir sorun olduğu için bu yazının konusu değil…

Derdimiz öncelikli olarak “Kastamonu”.

MEB PISA 2015 Ulusal Raporu, ilimizin içinde bulunduğu bölge namına pek iç açıcı sonuçlar ortaya koymadı, bu yıl açıklanacak PISA 2018 Ulusal Raporu umarım daha iyimser olur…

Resmen “Batının doğusu” durumundayız.

“Fen okuryazarlığı”…

Başarıya göre sıralama şöyle, “Batı Marmara, Ege, Doğu Marmara, Batı Anadolu, İstanbul, Akdeniz, Orta Anadolu, Batı Karadeniz, Kuzeydoğu Anadolu, Doğu Karadeniz, Güneydoğu, Ortadoğu Anadolu.”

“Okuma becerileri”…

Başarıya göre sıralama şöyle, “Batı Marmara, Ege, İstanbul, Batı Anadolu, Akdeniz, Doğu Marmara, Orta Anadolu, Batı Karadeniz, Kuzeydoğu Anadolu, Doğu Karadeniz, Güneydoğu, Ortadoğu Anadolu.”

“Matematik okuryazarlığı”…

Başarıya göre sıralama şöyle, “Ege, Doğu Marmara, Batı Anadolu, Batı Marmara, İstanbul, Akdeniz, Orta Anadolu, Batı Karadeniz, Kuzeydoğu Anadolu, Doğu Karadeniz, Güneydoğu, Ortadoğu Anadolu.”

Net olarak görülüyor, her 3 temel eğitim-öğretim alanında da ülkemizin “batı” vilayetlerinin ardında, “doğu” vilayetlerinin önündeyiz…

Fen alanında özellikle “doğu” ile aramızdaki makas “kıl payı”, geçen 3 yıl sürede kapandı hatta geride kaldık belki de?

Kader mi bu?…

Değiştiremez miyiz?

 

Vali Karadeniz’in eseri

23 Temmuz 2017’de Vali Yaşar Karadeniz “24 Temmuz Basın Bayramı” dolayısıyla “Doğa Kültür Köyü”nde basın toplantısı düzenledi, basın mensuplarını tebrik etti, uzun bir sohbet oldu, şık bir davranıştı…

O vakit depreme dayanıklılık testinde sınıfta kalan okul binaları gündemdeydi, dedikodunun biri bin paraydı, basın mensupları bayram mı anlar, konuyu Vali Karadeniz’e sordular.

Vali Yaşar Karadeniz hiç eğip bükmedi…

Merkez, Araç, Tosya’daki 17 bina ile ilgili yıkım kararı çıktığını belirterek, “Bununla ilgili tedbirleri alıyoruz. Önümüzdeki eğitim öğretim döneminde bu okulların öğrencileri başka okullarda eğitim görecek. Biz, yıkılacak binalarla ilgili planlamamızı yaptık. Her şey hazır. Bir sıkıntımız yok” dedi. Yeni inşaatlarda takibi kurumlar arası diyalog ile sıkı sıkıya yapacaklarını, sürekli kendisine rapor edileceğini, deprem bölgesi olan Kastamonu’da can güvencesinin önemli olduğunu ilave etti.

Binalar ile ilgili “yıkım kararı” çıkmıştı çıkmasına ama okulların derhal boşaltılması kararı sürünceye bırakılabilir miydi bırakılırdı pekala, “17 okul” az buz sayı değil çünkü, sistem tümüyle çökebilirdi…

Vali Yaşar Karadeniz hiç tereddüt etmedi.

O gün yıkılan okullar yeni baştan “sapasağlam” yapıldı bugün, kimi kapılarını açtı, kimi gün sayıyor, üstelik ülkemizin ekonomik olarak en sıkıntılı olduğu dönemde, tarih yazıldı resmen, 17 okul inşaatı bir kalemde…

Vali Yaşar Karadeniz kumandasında emeği geçenlere koca bir teşekkür.