GÖZ SAĞLIĞINIZI DOĞRU BESİNLERLE DESTEKLEYİN

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Gözlerimizin sağlığı, hayat kalitemizi önemli derecede etkilemektedir. Görme işlevimizin sağlıklı devam etmesi için beslenmeye dikkat edilmesi şarttır. Göz sağlığı için ihtiyacımız olan besin grupları şu şekilde sıralanabilir;

C Vitamini:

  • Güçlü bir antioksidandır.
  • Göz damarları ve sinirlerindeki harabiyeti önlemektedir.
  • C vitamininden zengin beslenmek, retinal yaralanmaları tedavi eder ya da yakalanma riskini azaltır.
  • C vitamininden zengin besinler; özellikle kivi, çilek, karadut, portakal, mandalina, limon, kuşburnu, kırmızı ve yeşil biber, yeşil yapraklı sebzeler  ve diğer tüm sebze meyvelerdir.

A Vitamini:

  • A vitamini yetersizliği görülen çocukların %70-80’inin ilerde körlük riski taşıdığı bilinmektedir.
  • Yetişkinlerde yetersizliği durumunda loş ışıkta görme yetisi azalır ve buna halk arasında “gece körlüğü”
  • Yetersizliğinde gözyaşı salgısı azalır ve gözlerde kuruluk gözlenir.
  • Ek olarak yetersizliğinde göz enfeksiyonu ve korneada yara oluşumu (korneal ülserasyon) riski de mevcuttur.
  • A vitamininden zengin besinler; süt ve süt yağı, yumurta sarısı, havuç, kış kabağı ve diğer sarı-turuncu sebze ve meyveler, ıspanak, roka, pazı gibi koyu yeşil yapraklı sebzelerdir.

E Vitamini:                    

  • Güçlü bir antioksidandır.
  • Eksikliği katarakt ve retinal bozulmalara neden olmaktadır.
  • E vitamininden zengin besinler; fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, ceviz, kurubaklagiller ve yeşil yapraklı sebzelerdir.

 

B2 Vitamini (Riboflavin):

  • Göz yorgunluklarını hafifletir ve katarakt oluşumunu önler.
  • B2 vitamininden zengin besinler; süt ve süt ürünleri, yumurta, et, yeşil yapraklı sebzeler ve kuru baklagillerdir.

Çinko:

  • Görme işlevinde aktif olan enzimler için gerekli olan bir mineraldir. Yaş ilerledikçe gözdeki çinko miktarı azalmaktadır.
  • Net görmeyi sağlar.
  • Göz yaralarını önler ya da iyileştirir.
  • Çinkodan zengin besinler; kırmızı et, tavuk eti, hindi eti, deniz ürünleri, balık, peynir, kuruyemişler, kuru meyveler, tahıllar, kurubaklagiller, süt ve yumurtadır.

Magnezyum:

  • Magnezyum minerali, kan şekerini düzenlemektedir. Magnezyum eksikliği yaşayan diyabetli hastalarda ise göz retinasında hasarlar oluşabilmektedir.
  • Magnezyumdan zengin besinler; ceviz, badem, fındık, yer fıstığı, kabak çekirdeği, kaju, kuru fasulye, mercimek, barbunya, yeşil yapraklı sebzeler, kepek, tam buğday, bulgur, çavdar, kuru meyveler, avokado ve muz.

Omega 3:

  • Düzenli tüketimi sonucu göz kuruluğunu, gece körlüğünü, yaşa bağlı olarak göz retinasında oluşan yıpramaları ve kataraktı önlemektedir.
  • Omega 3 açısından zengin besinler; deniz ürünleri, somon, uskumru gibi yağlı balıklar, ceviz, badem, fındık, semizotu, kolza yağı ve keten tohumu.
  • Haftada en az 2 kez balık tüketimi ile gerekli omega 3 sağlanmış olacaktır.

 

En Sık Rastlanan Göz Hastalıkları Nelerdir?

Diyabete Bağlı Retinopati:

  • Diyabet, gözün özellikle sinir tabakası ve kılcal damarlarını etkileyerek çalışmasını bozmaktadır. Bu şekilde de görme kayıplarına yol açmaktadır. Diyabete bağlı göz bozukluklarına “diyabetik retinopati”adı verilmektedir.
  • Bu durumda bir diyetisyen yardımıyla diyabetik beslenme programı uygulanmalı ve sık sık uzman bir hekime kontrole gidilmelidir.

Kuru Göz Sendromu:

  • Gözyaşı salgısı yetersizliği sonucu ortaya çıkmaktadır.
  • En sık nedeni ilerleyen yaştır.
  • Omega 3, C ve A vitamini desteğinin ve günde en az 2 litre su tüketiminin kuru göz sendromunda yararlı olduğu ispatlanmıştır.

Katarakt:

  • Göz merceğinin saydamlığının azalması ya da kaybolması katarakta neden olmaktadır.
  • İleri yaş, genetik, sigara tüketimi, beslenme alışkanlıkları, diyabet hastalığı, kalp ve damar hastalığı, uzun süreli güneş ışınlarına maruz kalma gibi nedenlerden katarakt oluşmaktadır
  • B2 vitamini (riboflavin) desteği kataraktta tedavi edici etki göstermekte ya da katarakta yakalanma riskini azaltmaktadır.
  • C ve E vitaminleri katarakt riskini azaltmaktadır.

Sarı Nokta Hastalığı (Makula Dejenerasyon) :

  • Gözdeki makula adlı bölgenin hasarlanması sonucu oluşan bir göz hastalığıdır.
  • İleri yaştaki bireylerde, yetersiz beslenenlerde ve sigara tüketenlerde görülme riski fazladır.
  • Bulanık ve karanlık görmeye sebep olur.
  • Omega 3, çinko, A, E ve C vitamininden zengin besinlerin tüketimi sarı nokta hastalığına yakalanma riskini düşürmektedir.

Hayata daha güzel bakabilmek için önerilerimi uygulamanızı tavsiye eder, sağlıklı günler dilerim.

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU