HAYAT KAYNAĞI; VİTAMİNLER 2. FOLİK ASİT

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Folik asit söylemi yaprak anlamına gelen “folium” kelimesinden alınmıştır. Folat, folik asit, B9 vitamini ya da pteryglutamik asit olarak da bilinir. C vitamini ile birlikte tüketildiğinde etkinliği artmaktadır.

Peki Folik Asidin Vücudumuzdaki Etkileri Nelerdir?

  • Vücutta yeni hücrelerin üretimine destek olur.
  • Bebeklerde “nöral tüp defekti” adlı hastalığı önler. Bu nedenle gebelikte mutlaka tüketilmesi gereken bir vitamindir.
  • Kansızlığı önler.
  • Kansere karşı koruyucudur.
  • Kalp sağlığını korur.
  • Depresyon görülme riskini azaltır.

Yetersizliği Nelere Yol Açar?

  • Gebelikte yetersiz folik asit tüketen annelerin bebeklerinde nöral tüp defekti görülebilir.
  • Kalp ve damar hastalıklarına yol açabilir.
  • Kansızlığa neden olur.
  • Büyümede gerilik gözlenebilir.
  • Batma, karıncalanma hissi, asabiyet, sinir hastalıkları ve depresyona neden olabilir.
  • Yorgunluk, halsizlik hissi, kaslarda güçsüzlük.
  • Hafıza ve algılama problemleri gözlenebilir.

Folik Asit Yetersizliği Neden Gözlenir?

  • Folik asit ve C vitamininden fakir beslenme (yetersiz sebze ve meyve tüketimi)
  • Yüksek alkol tüketimi
  • Sindirim sistemindeki bozukluklar, emilim bozuklukları
  • Çocuklarda inek sütü yerine keçi sütü tüketimi (keçi sütünün folik asit seviyesi oldukça düşüktür.)

Yüksek Folik Asit Tüketimi Nelere Yol Açar?

  • Genelde besinler yoluyla değil de vitamin takviyesi yoluyla gözlenen bir durumdur.
  • Ciltte kızarıklık.
  • Mide bulantısı, şişkinlik.
  • Nefes darlığı
  • Uyku problemleri
  • Heyecanlı ya da huzursuzluk hissi

Vücudumuzun Günlük Folik Asit Gereksinimi Ne Kadardır?

  • 1-3 yaş arası çocuklarda günlük 150-300 mcg aralığında
  • 4-8 yaş arası çocuklarda günlük 200-400 mcg aralığında
  • 9-13 yaş arası çocuklarda günlük 300-600 mcg aralığında
  • 14-18 yaş arası çocuklarda günlük 400-800 mcg aralığında
  • 19 yaş üzeri bireylerde günlük 400-1000 mcg aralığında
  • Gebelikte günlük 600-1000 mcg aralığında
  • Emzirme döneminde 500-1000 mcg aralığında

Folik Asitten Zengin Besinler Nelerdir?

  • Kuru baklagiller, yeşil yapraklı sebzelerin tümü, meyveler, yumurta, yoğurt.
  • 4 yemek kaşığı ıspanak 30 mcg, 4 yemek kaşığı brokoli 50 mcg, 100 gram brüksel lahanası 75 mcg, 4 yemek kaşığı pırasa 30 mcg, 4 yemek kaşığı semizotu 15 mcg, 4 yemek kaşığı pazı 30 mcg, 1 adet domates 40 mcg, 5 yaprak marul 40 mcg, 4 yemek kaşığı karnabahar 30 mcg, 100 gram mercimek 100 mcg, 100 gram nohut 80 mcg, 100 gram kuru fasulye 70 mcg, 100 gram barbunya 130 mcg, 1 adet yumurta 30 mcg, 1 kase yoğurt 20 mcg, 1 küçük boy muz 15 mcg, 1 çay bardağı böğürtlen 30 mcg, 1 adet portakal 30 mcg, 12 adet küçük çilek 30 mcg folik asit içermektedir.

Her vitaminin vücutta ayrı bir değeri olduğunu hatırlatmak ister, günlük folik asit tüketiminize dikkat etmenizi öneririm. Sağlıklı günler dilerim.

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU