Kastamonu “dünya”nın neresinde?

Epey bi süredir…
Aklımız erdiğince…
Dilimiz döndüğünce…
Bir şeyler söylemeye çalışıyoruz…
Doğrusunu isterseniz…
Doluya mı yazıyoruz?
Boşa mı yazıyoruz?
Pek emin değiliz.
Kötümser olmaktansa, “zaman gösterecek” deyip umutları geleceğe saklamak en doğrusu belki!
Nasılsa…
Küreklerin, “mehtâb uyanmasın” denilerek aheste çekildiği bu coğrafyada “zaman”dan bol bi şey yok!

● ● ●

Sadede gelmeden önce neler yazmış, neler söylemişiz bi hatırlayalım…
“Hastamonu!..“dan bi paragraf:
Geleceğe güvenle yürüyebilmek, attığımız adımlara uyumlu bir süreklilik kazandırabilmek için tüm ilimizi kapsayan bir ‘Kastamonu Sosyo-Ekonomik Master Planı’mız olmalı.”

● ● ●

“Başarabiliriz… Ama değişirsek!” başlıklı yazımızdan bi bölüm:
“Uzun lâfın kısası…
Bakış açımızı değiştireceğiz!
‘Zamanın ruhu’nu kavrayak…
Tarımdan sanayiye…
Turizmden ticarete…
Planlı, programlı…
İlçe ilçe… Köy köy…
Samimiyetle…
Gayretle…
Senkronize bi iş birliği içinde olacağız.
İhtiyacımız olan şey bu.”

● ● ●

“Kara tren gelmez m’ola?”dan bi kaç cümle:
“O tren ‘hiç gelmiyor…’
Çünkü…
Biz ‘yanlış istasyon’da bekliyoruz!
Başta kamu kurumlarımız olmak üzere, üniversitemiz, sanayi ve ticaret odalarımız, sivil toplum kuruluşlarımızla ‘hedefe kilitleneceğiz!’
Çıkış yolumuzu, ‘Ankara’nın ağzının içine bakarak’ arama alışkanlığından vazgeçeceğiz.”

● ● ●

“Bizi çalışmak kurtarır!”dan kısa bi alıntı:
“Tüm ezberlerimiz bozuluyor…
Bildiğimiz her şey farklılaşıyor…
Dünya hızla değişiyor…
Üretim süreçleri emeğe olan bağımlılığını sıfırlamaya doğru yol alıyor… Özetle, Endüstri 4.0′ın etkileri her alanda belirginleşiyor…
Sanayi devrimini ıskalamanın faturasını hayli kabarık bir biçimde ödemeye devam ediyoruz…
Hiç olmazsa dijital devrimi çok geç olmadan özümseyelim…
En temel ihtiyacımız, acil bir zihinsel değişim!”

● ● ●

Fazla uzatmayalım.
Bilen biliyor…
Bilmeyen www.kastamonugazetesi.com.tr adresine giderek ismimizin altından her ne söylemişsek tamamına ulaşabilir.

● ● ●

Sözü şuraya getireceğim…
Geçen hafta, Moda ve Hazır Giyim Federasyonu ile Kocaeli Üniversitesi Teknopark arasında bir iş birliği protokolü imzalandı…
İmzalar atılmadan önce de gün boyunca “Tekstil Sanayiinde Dijital Dönüşüm Stratejileri Bilgilendirme Toplantısı” yapıldı…
Dile getirilen konulardan kısa kısa özetler sunmak istiyorum:
“Gelecek sandığımızdan daha hızlı gelecek! Bu konulara ilişkin farkındalığın artırılması, hazırlanacak faaliyet planlarıyla Anadolu illerini de kapsayan bir çalışmanın başlatılması heyecan verici” A. Kadir Decdeli (KOÜ Teknopark Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı)

“Önümüzdeki dönemde bilgili ve temas halinde olmayan, yani etkileşime girmeyen toplumlar ayakta kalma şansı bulamayacak. Kalkınmak isteyen ülkeler net bilgi, etkin kordinasyon ve odaklanma ekseninde yürümeli. Ülkemiz sloganlarla değil, somut projelerle kalkınacak.” Rüştü Bozkurt (Dünya Gazetesi Yazarı)

“Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik pazarının 143 milyar dolarlık bir hacme ulaşacağı öngörülüyor. AR, VR ile eğitimde ve endüstriyel alanlarda devasa adımlar atılıyor. Eğitimde klasik sınıflarda 7. dakikadan itibaren başlayan sıkılma süreci sanal gerçeklik uygulamalarıyla hayli ötelenebiliyor. Endüstride artık uzaktan tamir, bakım ve çalışanların eğitimi de mümkün.” Meltem Kulalı (SİMTEK Simülasyon Teknolojileri Genel Müdürü)

“Toplum olarak hayâllerimiz var. Ama gerçekler böyle söylemiyor. Uluslararası raporlardaki yerimizi ön sıralara taşıyabilmek için daha çok uğraş vermeliyiz. Dijital dönüşümü hızlandırmak, yalın üretimle ürün ve hizmet verimliliğimizi artırmak zorundayız.” Ali Samet Arslan (İMPEKTRA Kurucu Ortağı)

“Belirli bir yerde ve zamanda değişik kaynaklar kullanarak belli bir hedefe ulaşmak için yapılan faaliyetlere proje diyoruz. Projelerimize destek sağlamak üzere KOSGEB, kalkınma ajansları ve TÜBİTAK gibi ulusal, 1011 UBAP, ERA-NET, COST, Erasmus+, HORIZON 2020 gibi uluslararası imkânlar elimizin altında duruyor. Gerçekçi projelerle bunlardan yararlanmamız mümkün.” Alican Oflaz (KOÜ TTO Girişimcilik ve Şirketleşme Takım Lideri)

“Türkiye, teknoloji üreten değil tüketen tarafta. Bundan hızla kurtulmalıyız. Japonya Endüstri 5.0’ı konuşmaya başladı. IoT, nesnelerin interneti dediğimizde, aklımıza gelen ya da gelebilecek her nesnenin, cihazın internete bir şekilde bağlanıp diğer cihazlarla iletişime geçmesini anlıyoruz. Geleceğin fabrikaları, siparişten teslimata tüm süreçlerin dijitalleştiği fabrikalar olacak. Verimlilik ve rekabet açısından başka şansımız yok.” Prof. Dr. Oğuzhan Urhan (KOÜ Havacılık ve Uzay Bilimleri Fakültesi Dekanı)

“Fazla üretim, beklemeler, taşıma, gereksiz işlemler, gereksiz stoklar, gereksiz hareketler ve üretimdeki aksamalar gibi ölümcül hatalara düşmemek için yapılan çalışmaların tümüne yalın üretim diyoruz. İsraf dediğimiz, değer katmayan ama maliyet oluşturan her şeyi minimize edebilmek için yalın üretim yapabilmeliyiz. Toplam kalite yönetimi yerine yalın üretim felsefesini benimsemeliyiz.” Dr. Celal Özkale (KOÜ Öğretim Üyesi)

“Anahtar teslimi otomotiv üretim otomasyonları kuran dünyanın 2-3 firmasından biriyiz. Dünyada yılda 87 milyon adet araç satılıyor. Otomotiv üretim alt yapıları ise yıllık 40 milyar dolarlık bir pazar. Yani dünyanın bir numaralı ekonomisi hâlâ otomotiv. Bu nedenle amacımız tamamen otomotive odaklanmak. Donanımda dışa bağımlılığımız sürüyor. Bu yüzden teknoparklarda yazılımın yanı sıra donanım konusunda da çalışan firmaların olmasını bekliyoruz.” Halûk Özcan (ROBO Otomasyon Genel Müdürü)

“Ödeme süreçlerimizin sağlıklı takibi, işlerimizin önemli bir parçası. B2B süreçlerine uyarlanmış kredi kartı kullanımını ve 3D Secure güvenli ödeme yöntemlerini ihmal etmemeliyiz. Online ödeme ve tahsilat imkânlarından yararlanmalıyız. Biz PosPratik ile bu sorunlara çözüm getirdiğimize inanıyoruz.” Barış Kafa (BNA Bilişim)

“Bolero’da aslında aynı melodiyi 17 kez dinliyoruz ama her seferinde farklı bir enstrüman katılıyor ve toplam 15 enstrümana ulaşılıyor. Biz de aslında hep aynı şeyi yapıyoruz. Önemli olan daha iyi ve daha etkili yapmak. Dahası tercih edilmek, bizden beklentileri olanları memnun etmek ve bunu sürekli yapmak. Dönüşüme adapte olabilmeyi berecebilmeliyiz. Yoksa yok olacağız. Dijital dönüşüm, özünde iş felsefemizin değişimidir. Ben dijital dönüşümü, arabamızın motoru çalışırken bakımını yapmaya benzetiyorum. Duramayız. Çünkü hayat devam ediyor. Firmalarımızın ay sonunda bekleyen ödemeleri var. Bunu başarmalıyız.” Ahmet Demirel (BİMSER ÇÖZÜM Ürünler Koordinatörü)
● ● ●

Azıcık sabır…
Bitiriyoruz…
Şimdi…
Alıntıladığımız konuları döne döne okuyun…
Yoğunlaşın…
Ve kendi kendinize sorun:
Kastamonu bu “dünya“nın neresinde?