MİNERALLER 5. SELENYUM

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Selenyum, insan hayatı için ciddi önemlere sahip olan bir mineraldir. Son yıllarda yapılan çalışmalar selenyum eksikliğinin yaşlanma, kanser, insülin direnci, diyabet, kalp ve sinir sistemi hastalıkları, bağışıklık sistemi hastalıkları ve ölüm riski ile ilişkili olabileceğini göstermektedir. İhtiyaç duyulan selenyuma besinlerle ulaşabilmek oldukça mümkündür.

Selenyumun Vücutta Yarattığı Olumlu Etkiler Nelerdir?

  • Güçlü bir antioksidandır.
  • Glutatyon adlı antioksidan bileşeni aktive ederek bağışıklığı güçlendirir.
  • Virüslere karşı savaşır.
  • Kanser türlerini önlemede etkilidir.
  • Kalp hastalıklarına karşı koruyucudur.
  • Alzheimer, Parkinson, MS gibi sinir sistemi hastalıklarına yakalanma riskini azaltır.
  • Depresyon hissini önler.
  • Tiroid sağlığına olumlu etkileri mevcuttur. Bu sayede Haşimato Tiroidi hastalığına iyi gelir.
  • Astım hastalığında olumlu etki gösterir.

Vücudumuzun Günlük Selenyum Gereksinimi Ne Kadardır?

  • 1-3 yaş arası çocuklarda 20 mcg – 90 mcg aralığı
  • 4-8 yaş arası çocuklarda 30 mcg – 150 mcg aralığı
  • 14 yaş üstü bireylerde 55 mcg – 400 mcg aralığı
  • Gebelikte 60 mcg – 400 mcg aralığı
  • Emzirme döneminde 70 mcg – 400 mcg aralığı

Türkiye’de yetişkin bireylerle yapılan bazı çalışmalarda, selenyum alım düzeyleri günde ortalama 30-44 mcg aralığında bulunmuştur. Bu sonuçlar ülkemizde beslenme ile selenyum alımının önerilen miktarın altında olduğunu göstermektedir.

 

Selenyum Kaynağı Besinler

  • Deniz ürünleri
  • Koyun, kuzu, hindi, tavuk etleri
  • Yumurta
  • Ay çekirdeği
  • Mantar
  • Yağlı tohumlar
  • Brezilya fındığı
  • Tahıllar: En çok esmer pirinç
  • Kuru baklagiller: En çok mercimek.
  • Keçi peyniri

100 gram ay çekirdeği 53 mcg, 100 gram pişirilmiş esmer pirinç 10 mcg, 100 gram tavuk eti 30 mcg, 100 gram sığır eti 36 mcg, 100 gram brezilya fındığı 1917 mcg, 1 adet yumurta 15 mcg, 100 gram somon 46 mcg, 1 ince dilim beyaz ekmek 7 mcg selenyum içermektedir.

Selenyum toksisitesi: Selenyumun belirtilen günlük alım değerlerinin ( yetişkinlerde 400mcg) üzerinde tüketimi sonucu oluşmaktadır. Bu durum nadir olarak görülmektedir. Belirtilerinde yorgunluk, bulantı, kusma, karın ağrısı, ishal, saç dökülmeleri ve tırnak kırılmalarına rastlanmaktadır. Selenyum toksisitesine besinler yoluyla pek sık rastlanmamaktadır fakat takviye selenyum ürünlerinin kullanımlarında dikkatli olunmalı ve mutlaka bir hekime danışılarak kullanılmalıdır. Sağlıklı günler dilerim.

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU