MULTİFONKSİYONEL BİR İÇECEK; KEFİR

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Günümüzde özellikle probiyotik, prebiyotik ve fonksiyonel besinlere olan talep giderek artmaktadır. Kefir ise geleneksel olarak sütün kefir taneleri ile fermente edilmesiyle üretilen probiyotik bir süt ürünüdür.

Kefirin önemi; 1920’ li yıllarda Rus bilim insanlarının probiyotik bakteriler üzerine araştırma yaparken kefiri araştırmaları ve yoğurtta 2 olan probiyotik bakteri sayısının kefirde yaklaşık 25-30 tane olduğunun fark edilmesiyle anlaşılmıştır. Daha sonra dünyanın birçok noktasına yayılan ve insanların severek tükettiği bu içeceğin tüketimi giderek artmıştır.

Fermente bir süt içeceği olan kefir, sütün yapısında bulunan temel besin öğelerinin büyük çoğunluğunu içermektedir. Hatta geçirdiği fermantasyon nedeniyle süte göre daha kolay sindirilebilen ve daha kolay emilebilen bir içecek haline gelmiştir.

Homojen, pürüzsüz, viskoz ve kremamsı bir yapıya sahip olan kefir içerisinde karbondioksit, etil alkol ve uçucu yağ asitleri gibi fermantasyon ürünlerini bulundurmaktadır. Kefir, farklı hayvanların tam yağlı, yarım yağlı veya yağsız sütlerinden üretilebilmektedir.

Kefirin Sağlık Üzerine Etkileri

  • Güçlü ve zengin probiyotik içeriği sayesinde bağışıklığı güçlendirir.
  • Antibakteriyel, antitümör ve antikanserojen etkileri vardır.
  • Antibiyotik kullanımı sonucu azalan yararlı bakterilerin çoğalmasını sağlar.
  • Mide ve bağırsak florasına olumlu etkileri mevcuttur.
  • Sindirim problemlerini azaltır ve sindirim sistemini güçlendirir.
  • Kalsiyum içeriği sayesinde osteoporoz (kemik erimesi) önleyicidir. Böylece kemik sağlığına iyi gelir.
  • Kolesterolü düşürerek kalp hastalıklarını önler.
  • Hipertansiyonu önleyicidir.
  • Kan şekerini düzenler.
  • Çocuklarda astım ve besin alerjisi gibi alerji türlerini azaltıcı etki gösterebilir.
  • Depresyon, anksiyete gibi ruhsal sağlık sorunlarına olumlu etkileri vardır.

Kefir Nasıl Tüketilebilir?

  • Gün içerisinde herhangi bir ara öğünde ya da gece yatmadan önce 1 su bardağı kefir tüketilebilir.
  • Tatlandırmak adına yanında 1 porsiyon (1 adet elma gibi) meyve tüketilebilir.

 

Kefir Yapımı

  • Öncelikle 1 litrelik süt kaynatılır.
  • Süt bir kavanoza alınır ve üzerine 2 yemek kaşığı kadar kefir tanesi eklenir. Kavanozun üzerinde yaklaşık 2-3 cm boşluk bırakılır.
  • Kapağı sıkıca kapatıldıktan sonra karanlık bir yerde ve oda sıcaklığında 24-48 saat aralığında bekletilir. Ne kadar uzun beklerse tadı o kadar ekşi olacaktır.
  • Mayalanma süreci bittikten sonra süzgeç yardımıyla süzülür ve buzdolabına koyulur. Böylece tüketime hazır hale gelir.
  • Rengi değişen kefir mayaları asla kullanılmamalıdır.

Kefirin sağlık üzerindeki olumlu etkilerinden faydalanmanız için günde 1 bardak tüketmenizi önerir, sağlıklı günler dilerim.

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU