SAĞLIKLI SAÇLARA SAHİP OLMANIN ANAHTARI; BESLENME

 

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Saç, yeni hücrelerin sürekli olarak üretildiği saç dibi papillasındaki köklerden uzamaktadır. Ortalama bir saç derisi üzerinde yaklaşık olarak 100 bin adet saç teli bulunmaktadır. Günde 50-100 adet saç teli dökülmesi normal kabul edilmektedir. Bu miktardaki tellerinin kaybediliyor olmasının nedeni, saç folikülünün bazı dönemlerde dinlenme periyoduna girmesi ve böylelikle saçın düşmesidir. Fakat ciddi saç dökülmeleri yaşayan bireylerin, bu sorunlarının altında mutlaka başka sebepler bulunmaktadır.

Saç Sağlığını Etkileyen Faktörler

  • Kalıtsal faktörler dökülme ve diğer saç hastalıklarına neden olabilmektedir.
  • Yüksek ateş, ameliyatlar, ağır enfeksiyon, soğuk algınlığı, tiroid hastalıkları, kanser, kemoterapi, karaciğer yetmezliği, diyabet, mantar hastalıkları, saç koparma hastalığı ve alerjik reaksiyonlar dökülmeye neden olur.
  • Proteinden yoksun beslenmede protein eksikliği nedeniyle saç kaybı yaşanmaktadır.
  • Beslenmek için gerekli olan demir, A, B, C, D ve E vitaminlerini ve bazı mineralleri yeteri kadar almayan kadın ve erkeklerin saçı matlaşır, zayıflar ve dökülür.
  • Aşırı yorgunluk, uykusuzluk ve stres saçların mat ve sağlıksız görünmesine neden olabilmektedir.

Saç paraziti, saç dökülmesi, saç mantarı, kıl kökü iltihabı, sebore (saçın aşırı yağlanması), kepek ve pigmentasyon bozuklukları gibi saç hastalıkları türleri mevcuttur.

Peki Saç Sağlığını Korumak ve Parlak Saçlara Sahip Olmak İçin Neler Yapabiliriz?

  • Demir, saçları besler. Eksikliğinde ise saçlar zayıflar ve dökülür. Demirden zengin besinler; et (kırmızı et > beyaz et), yumurta, tam tahıllar (çavdar, tam buğday vb.), yağlı tohumlar (ceviz, fındık, badem vb.), kurubaklagiller (mercimek, nohut, kuru fasulye vb.), koyu yeşil yapraklı sebzeler ve kurutulmuş meyvelerdir.
  • Çinko, saç köklerindeki yağı dengeler ve dökülmeyi önler. Çinkodan zengin besinler; kırmızı et, tavuk eti, hindi eti, deniz ürünleri, balık, peynir, kuruyemişler, kuru meyveler, tahıllar, kurubaklagiller, süt ve yumurtadır.
  • Selenyum, saç derisini canlandırır ve kepeklenmeyi önler. Selenyumdan zengin besinler; deniz ürünleri, yumurta, ay çekirdeği, mantar, yağlı tohumlar ve keçi peyniridir.
  • Folik asit, saçlara parlaklık ve canlılık kazandırır. Folik asitten zengin besinler, kurubaklagiller, yeşil yapraklı sebzelerin tümü, meyveler, yumurta ve yoğurttur.
  • A vitamini eksikliği saç dökülmesine neden olur. A vitamininden zengin besinler; süt ve süt yağı, yumurta sarısı, havuç, kış kabağı ve diğer sarı-turuncu sebze ve meyveler, ıspanak, roka, pazı gibi koyu yeşil yapraklı sebzelerdir.
  • E vitamini, saç foliküllerinin yaşlanmasını geciktirir. Böylece saç dökülmesini önler. E vitamininden zengin besinler; fındık, badem, yer fıstığı, ay çekirdeği, ceviz, kuru baklagiller ve yeşil yapraklı sebzelerdir.
  • B 12 eksikliğinde saçlarda beyazlama ve cansızlık gözlenebilir. B12 vitamininden zengin besinler; kırmızı et, balık, deniz ürünleri, süt, peynir ve yumurta sarısıdır.

Canlı ve parlak saçlara sahip olmanın sağlıklı yollarını seçmenizi tavsiye eder, sağlıklı günler dilerim. Daha fazla bilgi almak için [email protected] adresinden iletişime geçebilirsiniz.

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU