Turizm’de pazarlama

Turizm pastasından gereken payı alabilmek için, insanları seyahate yönlendiren sebeplerin iyi değerlendirilmesi, turizm paydaşlarının ortak fikir birliği, el birliği, iş birliği ile hareket etmesi gerekmektedir.

Seyahat edecekler için birçok seyahat nedeni olsa da, bir tatile karar verme aşamasında olanların gidecekleri yer konusunda karar verebilmeleri öncelikle yörenin tanıtımı, profesyonel olarak yapılacak olan reklamlarla ilintilidir.

Doğru zamanda, doğru yerde ve doğru şekillerde yapılan tanıtım faaliyetleri seyahat edeceklerin fikirlerini fazlaca etkilemektedir.

Yazılı ve görsel basın bu işin en önemli parçasıdır, ancak şehir olarak bizim görsel bir iletişim ve yayın hayatımız olmadığından bu iş yazılı basına düşüyor ki, bu da yerel basından daha çok ulusalbasında yer alabilmekten geçiyor.

Turizm tanıtım fuarları yeni sezon için artık başlıyor.

Fuarlar ve kültürel etkinlikler bir ilin tanıtımı açısından önemli yer tutmaktadır, ancak bu iş gerçek tanıtım amacına ve faaliyetine dönüştürüldüğü takdirde bir anlamı olacaktır. Yoksa fuarlarda stant açan katılımcılar bu tanıtımları bir gezi amacına dönüştürürlerse, yerel basında da bolca tanıtımın amacının ne olduğunun anlatılmasından daha çok “Kastamonu standına ziyaretçi akını”, “Kastamonu standı ziyaretçilerin ilgi odağı”,”Fuarda Kastamonu rüzgârı” gibi başlıklarla turizm sezonuna giriş yaparsak yine alt liglerde kendimize yer aramaktan öteye geçemeyiz.

Gelen seyahat severler ile konuşacak, onlardan bilgiler alıp değerlendirebilecek turizm masaları oluşturulmalı “ne umdular, ne buldular?”, “neyi, nasıl görmek isterlerdi?”, “bundan sonra geleceklere tavsiye ederler mi?”, “tavsiye etmezlerse nedenleri?” gibi sorular sorulmalı ve bunlar değerlendirilmelidir. Bu çeşit sorular çoğaltılabilir ki bu soruların yanında gelenlerle yakından iletişim kurabilmek olaya başka bir boyut kazandıracaktır.

Bütün bunlar için ilimizde bir Turizm Fakültesi var. Akademisyenleri, öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve öğrencileri ile bu işi gerçekten organize edebilecek ve bu konuda bir turizm raporu hazırlayabilecek bilgi, beceri ve kabiliyete sahipler.Tabii ki İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü ile bir araya gelerek.

Gezilerimizde, gittiğimiz yörelerde otobüsümüze kadar gelip “Hoşgeldiniz” diyerek yöreleri ile ilgili broşür ve kitaplar dağıtanları gördük, hepimize ayrı ayrı bu materyalleri vermeseler de en azından bir kafile başkanına verilmesi, bir güleryüzlü karşılanmak, şehir turunda yardımcı olabileceklerini söylemek bile insanın hoşuna gidiyor.

Konaklama tesisleri ise konuk defterleri yanı sıra kendi işletmeleri ile ilgili sorular yanında şehir ile ilgili istenilenleri, memnuniyetlerini veya memnuniyetsizliklerini, bunun nedenlerini anlamaya çalışmaları, şehir için ileriye atılacak adımlarda büyük bir yarar sağlayacaktır.

Fuarlarda boy göstermek tabii ki tanıtım açısından büyük faydalar sağlayacaktır, ancak çoğu zaman bir ikram sırasında, örneğin çekme helvası kutuları açıldığında ve ikram edilmeye başladığında yoğunluğun arttığını bire bir gözlemlemiş, birçok turizm fuarlarına katılan biri olarak söyleyebilirim ki kişisel tanıtımlar yerine il bazında tanıtım yapmalıyız.

Reklam ve tanıtımımızı ilimize gelenlerde yapacaktır.Asıl olan onların rahatı ve ilimizdeki seyahatleri süresince geçirmiş oldukları günleri olumlu olarak başkalarına anlatmalarıdır ve bu konuda herkes üstüne düşen görevi yapmalıdır.

Türkiye’de ön plana çıkan turizmden fazlaca pay alan illerden hiçbir eksiğimiz olmadığı gibi her yönden fazlamız var. Payı artırabilmemiz içinse asıl amaç ilimizi uygun ve doğru yollarla pazarlayabilmekten geçiyor.

Birçok defalar yazdığım gibi, her mevsim ayrı bir güzelliğe sahip ilimizde ulusal veya uluslararası fotoğraf maratonu biran önce gerçekleştirilmelidir. Bunun örneği geçmiş dönemlerde yaşanmış ve başarılı olmuştur. Sosyal medyanın bu kadar popüler hale geldiği bir dönemde paylaşılacak olan fotoğrafların tanıtıma olan yararı çok büyük olacaktır. Sadece kesenin ağzını biraz açmak ve vizyoner düşünmek gerekiyor.

 

Bülend Çadırcıoğlu