Vertigoda beslenme ipuçları

 

Dyt. Laden HEKİMOĞLU Özel Nefes Hastanesi

Vertigo, kişinin kendisinin ya da etrafında gördüklerinin döndüğünü hissetmesine neden olan bir histir. Genelde denge kayıpları, bulantı, kusma gibi belirtiler bu duruma eşlik etmektedir.

Vertigoda özellikle baş dönmesine çok sık rastlanmaktadır. Ancak her baş dönmesi vertigo demek değildir.

Vertigoda ataklar zamansız olabileceği gibi, kişinin günlük işlerini aksatmasına neden olacak kadar şiddetli  boyutlara ulaşabilmektedir.

Vertigo ataklarını kontrol altında tutabilmenin bir yolu da beslenmeden geçmektedir. Belirtileri artıran ya da kontrol altında tutan besinlerin neler olduğu vertigo sahibi bireyler tarafından iyi bilinmelidir.

Vertigo Sahibi Bireyler İçin Beslenme İpuçları

  • Kafein tüketimi kontrol altında tutulmalıdır. Kafein içeren çay, kahve, çikolata, enerji içecekleri, kola gibi ürünlerin tüketimi sınırlandırılmalıdır.
  • Yüksek tuz tüketimi, vücutta sıvı tutulmasına neden olmaktadır. Bu da vücudun dengesini bozmakta ve belirtileri artırmaktadır. Yüksek tuz içeren konserve, turşu, soya sosu ve buna benzer sodyumdan zengin besinlerin tüketiminden kaçınılmalıdır.
  • Nikotin, kan damarlarını daraltıcı etki göstermektedir. Vasküler daralma ise belirtileri artırmaktadır. Bu nedenle bu bireylerin sigara tüketimine son vermesi gerekmektedir.
  • Alkol, vücutta susuzluğa neden olarak iç kulak sıvısının dinamiğini bozar ve vertigo ataklarını artırır.
  • İşlenmiş besinler ve işlenmiş et ürünlerinden (sosis, salam, sucuk, pastırma) uzak durulmalıdır.
  • Ekmek ve hamur işlerinin fazla tüketimi belirtileri artırabilmektedir.
  • Yağda kızartılmış yiyeceklerden kaçınılmalıdır.
  • Fermente besinler vertigo ataklarını tetikleyebilmektedir.
  • Kakao içeriği yüksek besinler de vertigo tetikleyicisi olabilmektedir. Bu nedenle bitter çikolata gibi kakao içeriği yüksek besinleri tüketmemeye özen gösterilmelidir.
  • Zencefil, bulantı, baş dönmesi ve kusma gibi vertigo belirtilerini hafifletebilir. Günde bir fincan zencefil çayı, vertigo ataklarını kontrol etmek için iyi gelebilir.
  • Vücudun su-tuz dengesini korumak için bol su tüketimi sağlanmalıdır.
  • Çinko, magnezyum, B grubu vitaminler ve C vitamini tüketimi sinir hasarlarını düzenler ve kan dolaşımını iyileştirir. Bu sayede atakları kontrol altında tutar.
  • Fındık, iç kulakta kan dolaşımını artırarak basıncın azalmasını sağlar. Bu bireylere günde 8-10 adet fındık tüketimi önerilebilir.

Bunlara ek olarak; vertigo ataklarını artırdığı düşünülen besinlerin not edilmesi, beslenmeden çıkarılması ve sonrasında ataklardaki değişimlerin gözlenmesi doğru beslenme programı açısından iyi bir yöntem olacaktır. Sağlıklı günler dilerim.

 

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU