• Künye
  • Gizlilik
  • Reklam
  • İletişim
Pazartesi, 16 Haziran 2025
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör

Sanatın Kastamonu durağı; Kayıp Tablolar

4 Haziran 2022
FAHRİ ÖZBEK, GENEL
A A
ESARET!
Share on FacebookShare on Twitter

Elbette “Türkiye Cumhuriyeti’nin temeli kültürdür” diyerek çıkılan yolda tabiidir ki “sanat” için ayrı bir politika geliştirilmesi ve çabası gerekiyordu. Bu yüzden çağını anlamaya çalışan ve onu yeniden yorumlayabilen aydın, duyarlı ve “birey” olduğunu bilip özümsediği değerler ile topluma katkı veren yol gösteren sanatçılar yetiştirmek de gerekiyordu. Toplumu şekillendirmede “sanat” her daim en uygun ve etkin araç olmuştur. Bir ulusun kültür yaşının o ulusun sahip olduğu sanat yapıtları, sanatçı sayısı ile değerlendirildiğini bilen Atatürk, çağdaşlaşmanın tüm gerekleri için eğitime öncelik ve önem vermiş, buradan hareketle kent mimarisinden dil, resim, heykel, müzik ve toplum sağlığı alanlarında liderlik etmiş ve yol göstermiştir.

Belirlenen kültür – sanat planlamaları ile çağdaşlaşma ülküsüne hız verilmiş, bu amaçla sanatı ve sanatçıyı destekleyen faaliyetlere öncelik tanınmıştır. Düzenlenen sergiler, bu sergilerde bizzat bulunarak yapıt satın alınmak suretiyle hem sanatçıyı ödüllendirmiş hem de motive ederek üretimine katkı sağlamıştır. Yurtdışı eğitimleri ihmal edilmemiş sanatçılar yurt dışına sanat eğitimine gönderilmiş, kurulan Halkevleri ve Köy Enstitülerinde sanat uygulamalarına yer verilerek bu alandaki boşluk doldurulmaya çalışılmış, ilk Resim ve Heykel Müzesini kurulmuştur. Sanatı halk arasında sevdirmek, tanıtmak ve yaygınlaştırmak, sanat duyuşu ve görgüsünü artırmak Cumhuriyet’in yönetici kadrolarının öncelikli hedeflerinden biri olmuştur.

1938-1943 yılları arasında(ki o yıllar önemli konjoktürel sıkıntılar vardır), düzenlenen “Yurt Gezileri” ile 48 ressam, Anadolu’yu, iklimini, coğrafyasını, tarihini, kültürünü, folklorunu ve insanını yansıtan resimler yapmak üzere; ilk dört sene 10, beşinci sene 14 ve altıncı sene de 11 kişilik gruplar halinde Anadolu’nun birçok iline gönderilir.

 

1 11
ÜLKÜ DERGİSİ kapağı Arif Beddi Kaptan “Kastamoni’de kahveli şadırvan” F.ÖZBEK arşivi PORTRE
- +
slide 1 to 8 of 11

Geziler vesilesiyle sanatçıları Anadolu ve insanı ile kaynaştırmak, Türk resim sanatının gerçekçi ve hayata dair gelişmesini sağlamak gözetilirken, geziye çıkan ressamlara gönderilen mektuplarda bu meselenin millî bir görev olarak algılanması gerektiği de vurgulanır.

Cumhuriyet’in kuruluş felsefesinin eğitim yoluyla köylüye aktarılmasının yanı sıra köylünün iktisadî anlamda da etkin kılınması önemliydi. Bu amaçla Halkevlerine büyük görev yüklenilmiştir. Bir kültür kurumu olarak temellendirilen Halkevleri eğitim-sosyal ve kültürel değişim için önemli bir rol oynamıştır. Örnek olma-eğitme ve öncülük amaçlı olarak hayat bulan Halkevi ilimizde 24 Haziran 1932 yılında açılır.

Açılan halkevi şubelerinde; Dil-Tarih ve Edebiyat, Güzel Sanatlar, Temsil, Spor, Sosyal Yardım, Halk Dershaneleri ve Kurslar, Kütüphane ve Yayın, Köycülük, Müze ve Sergi, olmak üzere 9 kolda faaliyet gösterilmesi istenilmektedir. Kastamonu Halkevi bu 9 koldan 7’si üzerinden kol faaliyetlerini yürür.(TABLO)

Düzenlenen yurt gezilerinin üçüncüsünde Kastamonu’ya gelen ressam Arif Bedii’dir (Kaptan).
15 Ağustos–30 Eylül 1940 tarihleri arasında düzenlenen üçüncü yurt gezisine katılan diğer sanatçılar Arif Kaptan, Şeref Akdik, Halil Dikmen, Melahat Ekinci, Edip Hakkı Köseoğlu, Nurullah Berk ve Elif Naci, İstanbul’dan;  Eşref Üren, Nurettin Ergüven ve Saip Tuna’da Ankara’dan iştirak ederler. Bu gezi için tercih edilen iller;  İçel, Amasya, Giresun, Aydın, Isparta, Kastamonu, Seyhan (Adana), Samsun, Maraş,Yozgat olacaktır. Geziye katılan sanatçılar Güzel Sanatlar Akademisi

ve Ankara Halkevi tarafından belirlenir Seçilen ressamlar D Grubu’na,Müstakillere, Güzel Sanatlar Birliği’ne dahildir. Ağırlık D Grubu’ndadır. Bu dönemde ArifKaptan bağımsız sanatçıdır.

Malik Aksel, Arif Kaptaniçin, “Arif Kaptan, filân çiçek, filân manzaradan ziyade kuvvetli bir empresyonist görüş ve duyuşu göstermektedir. Sanatkâr güzel motifleri seçkin renklerle beslemesini iyi biliyor.”diyecektir.

Arif Bedii Kaptan, Kastamonu çalışmasından; Kaya altı, Bahçeli Kahve, Kırmızı Ev, Sanat OkuluEteklerinden, Aşağı Köprü Yolu, Paşa Suyu(İzbe(li) köy(ü), Anıt Meydanı (İnebolu), Ana Cadde(İnebolu), Kırmızı Beyaz Ev (İnebolu)tabloları ile dönecek ve bu çalışmaları Cumhuriyet Halk Partisi tarafından satın alıcaktır.(BELGE:1)

Arif Bedii Kaptan, Kastamonu izlenimlerini tabloları dışında muhtelif süreli yayınların kapaklarında  kullanacaktır. Bunlardan biri o dönem bu günkü“hal” tarafı duvarla örülü olup duvar tarafında bir çay ocağı bulunan Nasrullah Şadırvanıdır.(FOTO:1)Ülkü dergisinin kapağında “Kastamoni’de Kahveli Şadırvan” adı ile yeralan çalışma(KAPAK1)muhtemelen Kastamonu’da yaptığı “Bahçeli Kahve” çalışması izlenimleri kaynaklı olabilir.

Yurt içi ressamlar gezisinde yapılan tabloların CHP tarafından satın alındığı ve tabloların ilgili İller Halkevi demirbaş kaydedilmek üzere gönderildiği biliniyor. Ancak Arif Bedii Kaptan’ın Kastamonu tabloların akıbeti ne yazık ki meçhul. Halkevleri 14 Mayıs 1950 tarihinde gerçekleşen seçim ertesinde, TBMM’de 8 Ağustos 1951 tarihinde kabul edilen ve 11 Ağustos 1951 tarihinde Resmî Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 5830 Sayılı Kanun ile kapatılmış, Türkiye genelindeki bütün Halkevleri’nin malları hazineye devredilmiştir.
Halkevi’nin faaliyet gösterdiği son binasını(FOTO:2) kullanan bu günün Halk Eğitimi Merkezi demirbaşına kayıtlı Arif Bedii Kaptan imzalı tablo var mıdır bilinmiyor.
Umarım bu değerli ressamın Kastamonu’yu resmettiği kıymetli tablolar bir gün gün yüzüne çıkar.

 

KİMDİR :

Arif Kaptan(1906-1979)

Tam adı Arif Bedii Kaptan’dır. 1906 yılında İstanbul’da doğmuştur. Ressam Arif Kaptan, Heybeliada Bahriye Mektebi’nden mezun olduktan sonra askeri mühendis olarak 1930 yılına kadar çalışmış ancak askerlikten ayrılıp kendini tamamen resim sanatına vermiştir.

Ressam Arif Kaptan Deniz Harp Okulu’na devam ettiği yıllarda resme olan yeteneğiyle dikkat çeker. Harp okulundan sonra kendini tamamen resim çalışmalarına verir. Akademide Nazmi Ziya’nın öğrencisi olur ve D Grubu’nda yer alır. 1947-1949 yıllarında Paris’e giderek Andre Lhote’un atölyesinde kendini geliştirir. Doğayı çok seven sanatçı önceleri empresyonizm etkisinde kalarak doğa karşısında duygulu peyzajlar yapar. Daha sonra figüratif yollardan geçerek soyut resimde karar kılar. Bazı çalışmalarıyla ilk lirik soyutlamacı ressamlar arasında kabul edilir. 1955’ten sonra renk uyumuna önem veren geometrik bir anlayışla soyut eserler üretir. Peyzajlarında çok başarılıdır. Genelde lirik, renkçi, soyut anlayışta denemeler yaparak tabiatı sınırlı renk lekeleri şeklinde ifade eder. Kullandığı renk lekeleri Zeki Faik İzer’i hatırlatır. Sanatçıya göre Türk ressamı, kendine ‘milli karakter’ bulduracak kaynaklara yönelmelidir.

Çünkü resim sanatımıza ulusal nitelik verebildiğimiz ölçüde uluslararası büyük sanatçılar yetişir. Ona göre Türk resmine ‘milli karakter’ kazandıracak bu kaynaklar; süsleyici sanatlara giren; kilim, minyatür, yazma, çini kumaş, hat gibi geleneksel kültür ve sanat öğeleridir. Bu düşüncelerle sanatçı hat sanatının soyut özelliklerinden yararlanarak kompozisyonlar oluşturur.

 FAHRİ ÖZBEK

 

PaylaşTweet
Önceki Haber

32 ilde 385 arsa satışa çıktı

Sonraki Haber

Acacia’dan Çevre Haftası etkinliği

Benzer Haberler

Sakallı Lütfü’nün ardından
GENEL

Sakallı Lütfü’nün ardından

27 Mayıs 2025
Ergin Hoca’dan maça çağrı
GENEL

Ergin Hoca’dan maça çağrı

31 Mart 2025
İyi bayramlar
GENEL

Vali’den bayram mesajı

30 Mart 2025
Vali Dallı’dan “yolun sonu bayram olsun” vurgusu
GENEL

Vali Dallı’dan “yolun sonu bayram olsun” vurgusu

29 Mart 2025
D-100’de trafik yoğunluğu başladı
GENEL

D-100’de trafik yoğunluğu başladı

28 Mart 2025
Vali Dallı: “Türk milleti aileyle kaimdir”
GENEL

Vali Dallı: “Türk milleti aileyle kaimdir”

22 Mart 2025
Çatalzeytin’de heyelan
GENEL

Çatalzeytin’de heyelan

20 Mart 2025
Şehit annesi gözyaşlarına hakim olamadı
GENEL

Şehit annesi gözyaşlarına hakim olamadı

18 Mart 2025
Sonraki Haber

Acacia’dan Çevre Haftası etkinliği

Son Haberler

İyi bayramlar

İyi bayramlar

6 Haziran 2025
“Hedefimiz daha güçlü bir KSK”

Aygün’den “destek” sözlü bayram ve veda mesajı

6 Haziran 2025
Sakallı Lütfü’nün ardından

Sakallı Lütfü’nün ardından

27 Mayıs 2025
19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramımız KUTLU OLSUN

19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramımız KUTLU OLSUN

19 Mayıs 2025
    Please install/update and activate JNews Instagram plugin.
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri

Sitede bulunan özel içeriklerin hakları saklıdır.
Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.

Bizi Takip Edin

  • Künye
  • Gizlilik
  • Reklam
  • İletişim

Kastamonu Gazetesi © 2015 • Tüm hakları saklıdır.

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR

Kastamonu Gazetesi © 2015 • Tüm hakları saklıdır.