• Künye
  • Gizlilik
  • Reklam
  • İletişim
Çarşamba, 21 Mayıs 2025
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör

Kastamonu’da 70 yıl önce “otobüs” yapılıyordu

7 Ağustos 2021
MUSTAFA AFACAN
A A
Valiliğe şükran
Share on FacebookShare on Twitter
MUSTAFA AFACAN

“Şehir değil şiir” olduğumuz yıllarda “ağır sanayi” vardı Kastamonu’da, “efsane” ustaların atölyesine “kamyon” giren ağır vasıta “otobüs” olup çıkardı, ülkenin dört bir tarafındaki otobanlar “ağlardı”…

“Karoser” sanayisi alıp başını yürümüştü ilimizde.

“Endüstriyel” oto fabrikalarının adım atmasına henüz yıllar vardı ülkemize, ithal otobüs fiyatları el yakıyordu, çare “el emeği” ile otobüs icat etmeye bakıyordu, öyle de oldu, ülkemizin kimi illerinde olduğu gibi Kastamonu da kendi otobüsünü kendisi yaptı…

Kamyondan otobüs çıktı.

“İnter”, “Vabis” misali dönemin ağır tonajlı kamyonları, her ne kadar yakıt vesaire masrafları işletmeciye çok da olsa, Kastamonulu ustaların elinde otobüse dönüştü…

Uzun burunlu kamyonların sırtına yerleştirilen “karoser” sayesinde şehirlerarası yollar “otobüs” gördü.

1940’ların sonundan başlamak üzere 1970’li yılların başına kadar “karoser” fırtınası esti Türkiye karayollarında, 1960’lı yıllarla birlikte “ithal ikameci” ekonomi sisteminin ülkemizde dal budak sarmasıyla yurtdışı şirketlerin yerli acenteleri “montaj” üzerine kurdukları fabrikalar ile Anadolu sanayisini tahtından ettiler…

Kamyondan otobüs icat eden “yerli sanayi” öldü.

1940’lı yıllarla birlikte Kastamonu’da “karoser” sanayisi oluştu…
Hem de adeta “site” oluşturacak yoğunluktaydı.

Kastamonu’yu yeniden “üreten” bir kafaya çevirmek, özel sektöre ekonominin başrolünü oynatmak, ili bir bütün olarak devletten çare beklemeyecek güce kavuşturmak günümüzün öncelikli görevi…

Aksi istikamet (bugünkü rotamız) “terki diyar”.

Evvela o “ruhu” yaratmak aslolan…
Örnek “70 yıl öncesi”.

Çünkü…

Bir değerli dostumuzun sözünü yineleyerek mazinin kıymetinin altını çizeyim; “Bugün 70 yıl geriye gitsek, 170 yıl ileri gideriz”.

Not: Ağır sanayici hemşerimiz Hüseyin Üster sohbetlerimizde birkaç defa söz etmişti ilimizin “karoser” mazisinden…

Kağıda dökmeye dair “vakti merhun” bu vakitmiş.

(Vali Erdoğan Bektaş’ı da anmış olalım, “vakti merhun” kavramını zatıalinden duymuştum, ne kadar anlamlı bir söz, bazen sırf bu kavramı kullanmak gayretiyle metnin seyrini değiştirdiğim bile oluyor…

“Tohumdan meyveye ulaşan sürecin tamamı” olarak tarif ediyorum.)

Hüseyin Üster 1951 yılında çekilmiş fotoğrafı paylaştı…

Karoserci Mahir Yavuz’un atölyesinde “Sadık Usta” kamyonu otobüse çeviren karoseri monte ediyor. Karoserin ana aksamını oluşturan ahşap için “Gökçeağaç” tercih ediliyor ki zaman içinde çatlayıp patlamasın. Karoser işi aslında “entegre” bir emek, iş sadece ahşaptan ana aksamı kurmakla bitmiyor, sürecin içinde ayrıca “metal, kontrplak, döşeme, cam, rot balans, ısıtma” gibi farklı “mühendislik” süreçleri de yer alıyor, “otobüs” yapmak kolay mı?

Egzoz misal, emsalsiz bir “inovasyon” ile koltukların arasından geçiriliyor yani karoserin içine yerleştiriliyor ki aynı zamanda kış aylarında “kalorifer” görevi yapsın…

Dikkatsizlik edip egzoz borusuna basarak ayak bacak yakmak da var haliyle.

Kuyumcularbaşı’ndaki bir diğer karoser atölyesi Yusuf Sakin’indi…
“Sanayi sitesi” bir nevi.

Belediye arkasında (bugünkü Osmanlı Sarayı arkasında)  diğer bir karoser ustasının atölyesi vardı…

“Karoserci Hafız” namlı “Faik Holtacıoğlu”.

“Ağır sanayici” hemşerilerimizdi…

“Örnek” bıraktıkları hatıralarını film şeridi gibi gözlerinizin önünden geçirmeye çalışacağım önümüzdeki günlerde.

(Kuyumcularbaşı bugünkü Belediye Caddesi’nin Nasrullah Meydanı ve Yeni Hamam güzergahlarını birleştirdiği alan, 70 yıl öncesinde şehrimizin “OSB” ve “AVM” misali hem “üretim” ve “ticaret” merkeziydi, envai sektör halihazırdı…

“Şiir” resmen.)

MUSTAFA AFACAN

 

Etiketler: afacangazetekastamonuKastamonu gazetesikastamonu haberköşe yazarıköşe yazısımustafamustafa afacan
PaylaşTweet
Önceki Haber

GIYBET ÇETESİ “ELALEM” ÇÖKTÜ

Sonraki Haber

TİGEM’den reforme kuzu satışı

Benzer Haberler

MUSTAFA AFACAN

“Baba bir emrin var mı?”

2 Ekim 2023
MUSTAFA AFACAN

Bugün yerel bayramımız

16 Eylül 2023
MUSTAFA AFACAN

Fahri Özbek

17 Ağustos 2023
Valiliğe şükran
MUSTAFA AFACAN

Cürümören Barajı

27 Temmuz 2023
Valiliğe şükran
MUSTAFA AFACAN

Fehmi Oran’ı kalbimize gömdük

5 Haziran 2023
Valiliğe şükran
MUSTAFA AFACAN

Haza beyefendi Selahattin İşeri

23 Mart 2023
Valiliğe şükran
MANŞET

Gazete değil gönül sayfasıydı

31 Aralık 2022
Valiliğe şükran
MANŞET

Turizm harici pek umut yok gibi

30 Aralık 2022
Sonraki Haber
TİGEM’den reforme kuzu satışı

TİGEM'den reforme kuzu satışı

Son Haberler

19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramımız KUTLU OLSUN

19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramımız KUTLU OLSUN

19 Mayıs 2025
Kırşehir mesaisi başladı

16 Mayıs 2025
Kastamonu’ya yeni perspektif: Monuva

Kastamonu’ya yeni perspektif: Monuva

16 Mayıs 2025
KSK kaçırdıklarına yanıyor

KSK kaçırdıklarına yanıyor

12 Mayıs 2025
    Please install/update and activate JNews Instagram plugin.
Kastamonu Gazetesi - Kastamonu ve Bölge Haberleri, Kastamonuspor, Şehir Gündemi ve Son Dakika Haberleri

Sitede bulunan özel içeriklerin hakları saklıdır.
Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.

Bizi Takip Edin

  • Künye
  • Gizlilik
  • Reklam
  • İletişim

Kastamonu Gazetesi © 2015 • Tüm hakları saklıdır.

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Gör
  • ANA SAYFA
  • GÜNDEM
  • EKONOMİ
  • POLİTİKA
  • KÜLTÜR • SANAT • HAYAT
  • SPOR
  • YAZARLAR

Kastamonu Gazetesi © 2015 • Tüm hakları saklıdır.