Ortaokullarımız “araştırma projesi” alanında Şırnak’tan geride mi?

MUSTAFA AFACAN

“15. TÜBİTAK Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması Ödül Töreni” 20 Ekim’de Trabzon’da yapıldı, “90” proje ödüle layık görüldü, Kastamonu’nun esamisi okunmadı…
Ortaokullarımızda bilimsel araştırma projeleri yapılmıyor mu?

Törene “Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank” ve “TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal” katıldı, ortaokullu mucitler devletin en üst kademeleri tarafından ağırlandı…
Türkiye’de kimse “bilime değer verilmiyor” demesin.

Bakan Varank “Bu yarışmalarla hem öğrencilerimizin merak duygusunu tetikliyor hem de ilgi duydukları bilimsel alanlarda çalışmalarını teşvik ediyoruz. Böylece proje yapma kültürünü gençlerimize kazandırma yolunda çok önemli bir adım atmış oluyoruz. Bu yarışmalara katılan öğrencilerimiz, ileride kendi girişimlerini kuracak, icatlar çıkaracak, büyük projelerin bir parçası olacaklar. Onların ortaya koyacağı parlak çalışmalar da inşallah ülkemizin bilimsel ve teknolojik gelişimine önemli katkılar sunacak… Bu yarışmalara toplamda 15 binin üzerinde proje başvurusu yapıldı, daha da önemlisi bu başvurular 81 ilimizin tamamından geldi. Bölgesel aşamayı geçen 204 projenin sahibi 314 öğrencimiz final yarışmasında ter döktü. Final aşamasında 90 proje birincilikten teşvike kadar farklı kategorilerde ödüller almaya hak kazandı” dedi…
Kastamonu’dan da proje gittiğini bilmek sevindirici.

TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal “2017 de 7 bin başvuru yapılmıştı,  bu yıl 15 bin projeyle başvuru yapıldı.  Başvurular pandemi döneminde de hız kesmeden iki katına çıktı… Başvuruların 5 bine yakını Van’dan gelirken, bu ilimizi Diyarbakır, Antalya, Erzincan takip etti, İstanbul ise 6. Sırada yer aldı. Türkiye’de araştırma temelli yaklaşım, bilim temelli yaklaşım artık belli şehirlerde değil Türkiye’nin her yerinde etkisini gösteriyor. Tüm illerimizde yarışmamıza bu kadar talep olmasından dolayı emeği geçen herkese teşekkür ediyorum” dedi…

Van “5 bin” proje ile başvururken, Kastamonu’nun kaç proje ile başvurdu?

“Arttırılmış sanal gerçeklik, ekolojik denge, doğal afetler ve afet yönetimi, su okuryazarlığı, yapay zeka, aile içi iletişim, bilim tarihi ve felsefe, medya okuryazarlığı, kültürel miras”…
Tam da Kastamonu’ya uygun proje alanları değil mi?

Şırnak Yeniaslanbaşar İmam Hatip Ortaokulu “Ultrasonik Atomizerli Kapı Kolu Dezenfektörü” projesi ile “fizik” alanında “ikincilik” ödülü aldı…
Şırnak’ta imam hatip ortaokulu “fizikçi” çıkarıyor, Kastamonu’ya örnek olsun.

Van Çaldıran Fatih Sultan Mehmet Ortaokulu “Saçaklardaki Sarkıtları Akıllı Sistemler Eritsin” projesi ile “yazılım” alanında “teşvik” ödülü aldı…
Yazılım alanında Çaldıranlı ortaokul öğrencisi de örnek olsun Kastamonu’ya.

Temel eğitim seviyesinde “bilim, teknoloji, araştırma, ar-ge, inovasyon…” altyapımız yeterli değil…
“Ezber” ile gelecek yok.

Eğitim sistemini “bina, derslik, sıra” ekseninden ibaret görüyoruz…
“İlim, bilim” hak getire.

(https://tubitak.gov.tr/sites/default/files/26723/sonuclar_ortaokul_2021_yarisma.pdf
Yukarıdaki link üzerinden dereceye giren projeleri görebilirsiniz.

“Kastamonu listede neden yok?” sorusunun cevabını arayalım…
2022 yılında yerimizi alalım.)

Not: 15. TÜBİTAK Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması’nda çeşitli dallarda dereceye giren “90” projeli listeyi inceledim, Kastamonu’dan derece yapan proje çıkmadığı gibi Batı Karadeniz Bölgesi’nin diğer illeri de sıralamaya giremedi…
Doğu ve Güneydoğu bölgelerinin gerisinde kalan bir “Batı Karadeniz Bölgesi” tablosu var.

Sorun sadece Kastamonu’da değil besbelli…
Bölgeye ilişkin “bütüncül” çareler üretmek elzem.

 

MUSTAFA AFACAN