SİNDİRİM PROBLEMLERİNİZİN SEBEBİ LAKTOZ OLABİLİR

 

Dyt. Laden HEKİMOĞLU

Laktoz intoleransı, en yaygın olarak rastlanan karbonhidrat intoleransıdır. Her yaşta görülebilen bir rahatsızlıktır. Bu rahatsızlığa sahip bireylerin vücudunda laktaz enzimi yetersizdir. Vücutları laktozu rahat sindiremez ve tolere edemez.

Laktoz intoleransı, hayati bir tehlike taşımamaktadır fakat çeşitli sindirim rahatsızlıklarına neden olarak yaşam kalitesini ciddi oranda düşürebilmektedir.

Laktoz İntoleransının Belirtileri Nelerdir?

  • Şişkinlik
  • Gaz oluşumu
  • Kramplar
  • İshal
  • Bulantı
  • Kas ve eklem ağrıları

Laktoz İntoleransı Varlığını Nasıl Anlarım?

Belirtilerden bir ya da birkaçını yaşayıp bu durumdan rahatsızlık duyduğunuzda uygulanabilecek bazı testler mevcuttur;

  • Laktoz nefes testi: Vücuda 50 gr laktoz alımından sonra nefesteki anormal hidrojenin ölçülmesiyle uygulanan testtir.
  • Laktoz tolerans testi: Vücuda 50 gr laktoz alımından sonra kan değerlerindeki değişim kontrol edilerek uygulanan testtir.
  • İnce bağırsak biyopsisi: Direkt laktaz enzimini ölçen testtir.

Ek olarak bebeklerde laktoz intoleransı şüphesinde inek sütü yerine özel formüllü laktozsuz mamalar önerilir. Bulguların gerileyip gerilemediği takip edilir. Daha büyük çocuklarda ise laktozsuz süt vererek ya da bir süre süt tüketimini keserek belirtiler izlenir. Duruma göre tanı koyulur.

 

Laktoz intoleransının tedavi yöntemi, beslenme programında yapılan değişiklikler ile sağlanmaktadır. Bu şekilde semptomlar en aza indirilebilir ve hatta şikayetler ortadan kalkabilir.

Laktoz İntoleransım Var, Hangi Besinlerden Uzak Durmalıyım?

  • Süt
  • Yoğurt
  • Peynir
  • Süt tozu
  • Dondurma
  • Salep
  • Sütlü tatlılar
  • Hazır çorbalar
  • İçine süt ya da yoğurt eklenen çorbalar
  • Bisküvi
  • Kraker
  • Çikolata
  • Kek, börek, kurabiye
  • Soslar
  • Püreler
  • Margarin, tereyağı
  • Kaymak, krema
  • İçeriği bilinmeyen her türlü besin

Kemik sağlığı açısından tüm süt ürünlerinin tamamen kesilmesi doğru olmayacaktır. Ciddi laktoz intoleransıolmayan, semptomları çok şiddetli yaşamayan bireyler tolere edebildikleri takdirde yoğurt ya da peynir tüketebilirler. Bu besinlerde laktoz içeriği süte göre daha düşüktür.

Laktoz intoleransı hakkında daha detaylı bilgi almak ve laktozsuz bir beslenme programı hazırlamak için [email protected] adresinden benimle iletişime geçebilirsiniz. Sağlıklı günler dilerim.

 

Dyt. LADEN HEKİMOĞLU