1000 öğrenci ağıtı

MUSTAFA AFACAN

Bin öğrenci, okulda çocuklar gibi şendik,
Bin öğrenci o gün LGS’ye “yenildik”.

Maarif Bakanı haykırdı; “sınav isteğe bağlı”,
6 Haziran günü sınava “girmedik” kafilelerce.

Şimşek gibi bir geleceğe “atıldık” yedi koldan,
Önceki “bin” öğrencinin geçtiği yoldan.

Bir gün doludizgin “yok sayılan” geleceğimizle,
Henüz sekizinci yılımızda “gözden çıkarıldık” o hızla.

“Adil” olmayan yarışın sonunda açan siyah gülleri görürüz de,
Hala o “kara” hatıra titrer gözümüzde.

Bin öğrenci okulda çocuklar gibi şendik,
Bin öğrenci o gün LGS’ye “yenildik.

 

(Yahya Kemal Beyatlı’nın “Akıncılar” şiirini eğip büktüğüm için af ola, edebiyatseverlerden de ayrıca özür…
Bitmiyor ancak memlekette ön saflarda geleceğini feda eden “akıncılar”.

6 Haziran Pazar günü yapılan Liselere Geçiş Sınavı’na (LGS) “isteğe bağlı” olarak girmeyen ilimizdeki “1000” küsur öğrenci için yazdım yukarıdaki satırları…
Onlar ülkemizin “adil” olmayan eğitim sisteminin ilk 8 yılsonunda “gözden çıkarılan” akıncıları.)

Not:

6 Haziran Pazartesi günü yapılan LGS’ye ilimizdeki “katılım” sayısını kamudan sormuştum bu satırlarda…
“Açıklanmadı”.

(Açıklanacağı da “yok”…
Ne acıdır ki Bakanlık politikası gereği son yıllarda eğitim istatistiklerine (sınavlarda il değerlendirmesi) ulaşmak olanaksız oldu.

Oysa…
Sınav öncesi ve ertesinde “ilk iş” bu olmalıydı.)

Yaklaşık 4 bin ortaokul son sınıf öğrencisine sahip olduğumuzu “tahmin” ediyorum…
Kaçı “isteğe bağlı” sınava girmedi?

(Kimi sınıflarda 20 kişilik sıraların ancak 5-6’sının dolduğuna ilişkin duyumlar aldım “çocuklardan”…
Kenardan merkeze doğru sınava katılım oranının arttığını varsaymak lazım.)

Tahminim ilimizde sınava katılım oranının “yuvarlak rakam” yüzde 75 olduğu yönünde?…
Yoksa daha mı düşük!

İlimiz genelinden “en az” 1000 öğrencinin sınava “isteğe bağlı” olarak girmediğini ileri sürüyorum…
Umarım yanılırım.

(Ortaokuldan liseye geçiş 2 şekilde yapılıyor, “merkezi” sistem (LGS) ve “ikametgaha dayalı”, LGS sonucunda “seçilen” az sayıda öğrenci “nitelikli” yahut “proje okulu” olarak diğerlerinden ayrılan “fen, sosyal, tarihi, meslek, imam hatip” liselerinde eğitimlerine devam edecekler…
Geleceğin “sanayi çırakları” ile “iş ve meslek sahipleri” arasındaki ilk “yol ayrımı” LGS.

Elbette “ikametgaha dayalı” okuldan çıkıp da gelecekte “beyaz yakalı” olabilmek olası…
“Çok çalışmak lazım” ancak.

Böylesi bir “kavşak” ile karşı karşıya bırakılırken “derya kuzuları”…
Toplumdaki “sessizlik” ürkütüyor beni.

 

MUSTAFA AFACAN