- Sosyal medyada belediye-vatandaş etkileşiminin ölçüldüğü araştırmaya göre Kastamonu Belediyesi, “Belediyelerin Facebook’taki Popülerlik ve Beğeni” sıralamasında 5’nci sırada yer aldı.
Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. Mehmet Zahid Sobacı ile Araştırma Görevlisi İbrahim Hatipoğlu, belediyelerin sosyal medya üzerinden vatandaşlarla etkileşimini analiz eden bir çalışmaya imza attı.
26 büyükşehir, 37 il belediyesi olmak üzere toplam 63 belediyeyi kapsayan araştırma son gönderilen 50 postun incelenmesiyle hazırlandı.
Çalışmaya göre, Facebook’ta popülerliği en yüksek belediyeler Eskişehir Büyükşehir ile Kars Belediyesi oldu. Kastamonu Belediyesi ise “Belediyelerin Facebook’taki Popülerlik ve Beğeni” sıralamasında 5’nci sırada yer aldı.
Araştırmadan öne çıkan sonuçlar şöyle:
“Belediyelerin Facebook’taki Popülerlik ve Beğeni” sıralamasında; Kars Belediyesi yüzde 38.35 ile ilk sırada yer alırken, Ardahan Belediyesi yüzde 17.52, Burdur Belediyesi yüzde 15.64, Sivas Belediyesi yüzde 15.41, Kastamonu Belediyesi ise yüzde 14.55. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, bu kategoride yüzde 2.03’lük oran ile sondan dördüncü sırada yeralırken, son iki sıra ise Bursa ve Sakarya Büyükşehir Belediyesi olarak sıralandı.
“Belediyeler ve Gönderilen Potların Yayılma Etkinliği” başlıklı bölümde ilk sırayı yüzde 39.26 ile Eskişehir Büyükşehir Belediyesi alırken, Kars Belediyesi yüzde 5.29’la ikinci, Ardahan Belediyesi yüzde 4.60 ile üçüncü, Bayburt Belediyesi ise yüzde 3.04 ile dördüncü sırayı aldı. Bu kategoride İstanbul Büyükşehir Belediyesi yüzde 0.47 oran ile ancak 41’inci sırada yer bulurken, Niğde Belediyesi yüzde 0.08’lik oranla son sırada yer aldı. Analiz kapsamında belediyelerin Facebook üzerinden vatandaşlarla etkileşim ortalaması yüzde 8.77.
Etkileşim güçlüğü
Belediyelerin yüzde 66.6’sı Facebook üzerinden vatandaşla etkileşim kurmakta güçlük yaşıyor. Facebook’ta belediyelere bağlılık oranlarına bakıldığında Sivas yüzde 0.79, Kars yüzde 0.73, Kırıkkale yüzde 0.59, Van yüzde 0.48 ile ilk dört sırada yer alıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi yüzde 0.18’lik oranla 17’inci, İBB yüzde 0.04’lük oranla ancak 57.sırada bulunuyor. Niğde Belediyesi ise yüzde 0.01’lik dilimde yer alırken bağlılık düzeyi en düşük belediye olarak öne çıkıyor. Belediyelerin Facebook üzerinden vatandaşla etkileşim düzeyleri, Eskişehir Büyükşehir Belediyesi yüzde 52.63, Kars Belediyesi yüzde 44.38, Ardahan yüzde 22.80 olarak sıralandı. Bu kategoride İBB yüzde 2.54’lük oran ile 54.sırada yer alırken, Bursa ve Sakarya Büyükşehir Belediyeleri son iki sırayı aldı.
Strateji lazım
Araştırmanın sonuç bölümünde ise şu tespit ve önerilere yer verildi: “Türkiye’de belediyelerin sosyal medya kullanımına dair başarılarını ölçmeleri, ulaşmak istedikleri amaçlar için doğru aracı kullanıp kullanmadıklarını ve hangi tip Post’un vatandaştan daha fazla beğeni ve yorum aldığını izlemeleri ve buna bağlı olarak sosyal medya politikalarını ve stratejilerini geliştirmeleri gerekiyor.”